تاثیرات منفی نوشیدن با نی بر بدن

آیا میدانید که استفاده از نی در آشامیدن چه اثراتی دارد؟
گاهی بی توجهی به موارد جزیی که بصورت عادت برای انجام آنها استمرار وجود دارد .آسیبهای مهم اساسی به سلامتی بدن وارد خواهد کرد .یکی از این موارد ساده پنداشته شده نوشیدن با نی است .

مقاله نی -مسعود ندرلو

 

آیا نوشیدن با نی مضر است؟

گاهی مواقع موضوعات کوچک که ما در روزمرگی زندگیمان توجهی به آنها نداریم ،وبصورت عادت درانجام آنها استمرار می بخشیم،آسیبهای مختلفی به سلامتی ما وارد میکنند.
یکی از این موضوعات ساده انگاشته شده، نوشیدن با نی است ،که ما به صورت  یک عادت همیشه انجام می دهیم .

آیا واقعاً استفاده و یا عدم استفاده از نی برای نوشیدنی مهم است ؟

برای پاسخ به این پرسش نیاز است، موضوعاتی را کمی شرح دهیم ،تا  ریشه ی نتیجه گیری های خود را پیدا کنیم .

موضوع اول :هضم نخست (دهان)

از نگاه طب سنتی ایرانی بدنمان در چهار مرحله برای هضم عمل می کنند (اول دهان دوم معده سوم کبد و چهارم ورید)
در هضم اول که توسط دهان صورت می گیرد چند عمل روی مواد ورودی به بدن اتفاق می افتد مانند جویده شدن، مرطوب شدن ،رسیدن به دمای قابل بلع، جذبهای اولیه مواد توسط بزاق ،فهم طعمها توسط حس چشایی و بویایی ومغز ،با توجه به تجربه گذشته خود نسبت به سختی و نرمی مواد دمای بالا و پایین مواد ویژگیهای ظاهری آنان  اجازه ورود به دهان را صادر می کنند یعنی مانند یک فیلتر  ، دهان ما باید مواد اولیه وارد شده در خود را قابل ارسال به مرحله بعد و برای هضم بعدی آماده بسازد.

موضوع دوم: (بزاق دهان)

چند غده مختلف ترشح کننده  بزاق با عملکرد متفاوت در قسمت های مختلف از دهان ما قرار دارند که نام مجموعه این ترشحات را بزاق میگویند.
مرطوب نگهداشتن مخاط دهان که تکلم و جویدن غذا را تسهیل می‌کند.

عمل حفاظتی با داشتن آنتی بادی و عوامل ضد باکتریایی نظیر لاکتوفرین و لیزوزیم.

هضم اولیه مواد قندی با داشتن آمیلاز.

ترشحات بزاق توسط عوامل مکانیکی و اعصاب بطور خود کار کنترل می‌گردد. اعصاب سمپاتیک و پارا سمپاتیک استثنائاً در این مورد هر دو به عنوان تحریک کننده می‌باشند، بطوری که تحریک اعصاب پارا سمپاتیک (از طریق بو و مزه غذا) ترشحات آبکی بزاق و تحریک اعصاب سمپاتیک، ترشحات پروتئینی بزاق را افزایش می‌دهند.

موضوع سوم:(عطر وطعم)
همانطور که میدانیم هر قسمت از زبان  یکی از طعمها را حس میکند .و بهترین روش برای احساس کردن کامل طعمها ،پخش شدن مواد  روی زبان و درگیری کامل زبان به صورت بسیط در محیط دهان ما ماده همجوار ش میباشد.
باید توجه داشته باشیم که هنگام  تناول غذا مصرف نوشیدنی اگی بینی خورا بگیریم ،تقریبا نیم بیشتری از طعمها را همراه کلیه عطرها،نمیتوانیم درک  کنیم .
در واقع بخش بزرگی از حس لذت بردن از نوشیدنیها وغذاها احساس کردن مشترک عطر و طعم بایکدیگر وهم زمان است که بطور عادی این اتفاق می افتد.

استفاده از نی برای نوشیدن چه تاثیراتی دارد؟

وقتی ما از نی برا نوشیدن استفاده میکنیم قابلیت فیلتر کنندگی دهان را به شدت کاهش داده ایم ،وقتی از نی استفاده میکنیم  ،عضلات دهان و زبان وهمچنین عضلات مرتبطه گوارشی وحتی شکم  بصورت مکرر در حالت انقباض و انبساط قرار میگیرند  که این موضوع عملکرد  هضم و گوارش بدن را تحت تاثیر قرار میدهد .هنگامی که زبان برای مکیدن نوشیدنی بصورت هلال در می اید ،این انقباض و کاهش محیط درگیر با طعمها ،لذت چشایی را فو ق العاده کم میکند .
انقباض عضلات زبان ودهان برای ایجاد اختلاف فشار وصورت گرفتن عمل مکش نوشیدنی  ،مجاری درک بویایی را به صورت کامل از کار می انداز د .
عبور سریع ودر مسیر مشخص نوشیدنی، هنگام استفاده از نی  ، وحرکت  از بین  زبان و گذر  به سمت  انتهایی و ورود به مری ،اجازه عملکر د  ،وبرخور د اعصاب دهان و غدد ترشح بزاق را به ما نمی دهد  .
هنگامی که ما عطش بالایی داریم ،نوشیدن حجم بالای از   آب ویا هر آشامیدنی دیگری با نی  ، عطش ما را کاهش نمی دهد ،زیرا که غدد درون دهان و اعصاب دهان برخورد کافی با مایع ورودی  نداشته اند.
وقتی که اعصاب دهان درکی از ورود آب  با دمای پایین وبه حجم مناسب را ندارند ، پیغامی که باید به مغز انتقال داده شود  اشتباه میشود، ومغز نیز برای رفع عطش  عملکرد دستوری  صحیحی را ایجاد نمیکند و عطش نیز رفع نمی گردد.

درنتیجه میتوان گفت که ما با تغییر یک عادت ساده ،میتوانیم سطح  کیفی سلامتی،خودمان  و لذت بردن از  عطر و وطعمهای مختلف را در   مصرف نوشیدنیها  بالا ببریم.

مسعود ندرلو 

پژوهشگر صنعت قهوه و نوشیدنی های سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *