نگاهی چند باور رایج درباره‌ی تاثیرات قهوه

باورهای مختلفی درباره مصرف قهوه و کافئین در ذهن افراد وجود دارد، صحت و سقم بعضی از این باورها را با توجه به نظرات محققان و کارشناسان در ادامه می‌خوانیم . . .

 جذر و مد‌های ناشی از مصرف قهوه توسط خانم‌ها

در اینجا روی سخن بیشتر با خانم‌هایی است که در طول یک ماه، هر روز مقدار ثابتی قهوه می‌نوشند. اشکال این کار کجاست؟ تلاطمات هورمونی بدن می‌تواند روی سوخت و ساز کافئین تأثیر گذاشته سبب کُندی آن شود. این را دکتر جیمز دی. لِین، استاد روان‌شناسی بالینی در دانشکده‌ی پزشکی دوک در دورهامِ کارولینای شمالی می‌گوید که مدت‌ زیادی است به پژوهش درباره‌ی قهوه مشغول است. به همین دلیل است که خانم‌های باردار (اغلب پزشکان بر این باورند که یک فنجان قهوه در روز در بارداری خللی ایجاد نمی‌کند) و نیز خانم‌هایی که دارو‌های ضدّ بارداری حاوی استروژن مصرف می‌کنند، احساس می‌کنند مقدار اندکی کافئین تأثیر بلند مدتی رویشان می‌گذارد. مطالعات دکتر لِین نشان داده است که فرایند سوخت و ساز کافئین در طول چرخه‌ی عادت ماهانه – که مقدار استروژن موجود در بدن زن در اوج است – نیز اندکی آهسته‌تر از حالت معمول است.

به این ترتیب بهتر است در اواخر مرحله‌ی لوتئال چرخه‌ی تخمدان – یا همان وقت‌هایی که دچار علائم پی‌ام‌اس می‌شوید – حجم قهوه‌ی مصرفی‌تان را کاهش دهید و ببینید که آیا این کار روی حس و حال و وضعیت خوابتان تأثیری می‌گذارد یا نه.

استفاده از قهوه در فرایند ترک سیگار

ممکن است به طور نا محسوسی، پس از ترک سیگار، دستگاه فرنچ پرِس به یار غارتان تبدیل شود. دکتر لِین می‌گوید سیگار کشیدن یکی از عواملی است که می‌تواند اثر هشیار کننده‌ی کافئین را تا حدی سرکوب کند. او تشریح می‌کند که فراورده‌ها شیمیای فرعی تنباکو فعالیت کبد را به اوج می‌رسانند و این باعث می‌شود این اندام با سرعتی بیش از پیش به سوخت و ساز کافئین بپردازد. پژوهش‌ها نشان داده است که در اثر این فرایند سیگاری‌ها ظرفیت کافئین بیشتری دارند و برای اینکه بتوانند از اثرات هشیاری آور کافئین بهره‌مند شوند می‌بایست سه یا چهار برابر افراد غیر سیگاری کافئین مصرف کنند.

وقتی یک فرد سیگاری تصمیم به ترک سیگار می‌گیرد، مهم است که او درک کند که مقدار قهوه‌ای که به طور معمول مصرف می‌کرده است می‌تواند سبب عصبی شدن، تحریک پذیری و پریشانی‌اش بشود و این حالات در شرایط عادی هم چندان خوشایند نیستند، چه رسد به زمانی که فرد بخواهد در تصمیم سختی که گرفته ثابت قدم بماند.

دیر نوشیدن قهوه‌ی صبحگاهی…

بهتر است شما به توصیه‌های پزشکان و متخصصان مبنی بر نوشیدن کامل فنجان قهوه‌ی صبحگاهی پیش از ساعت ۱۱ صبح عمل کنید. پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که برخی از افراد دارای ژنی هستند که باعث می‌شود بدنشان کافئین را به سرعت بسوزاند و این در حالی است که زمان سوخت و ساز این ماده برای سایر افراد بین دو تا سه برابر طولانی‌تر است. این یعنی اگر شما یکی از آن افرادی هستید که به صورت موروثی حساسیت بیشتری به کافئین دارند، ۲۲۵ گرم قهوه‌ی صبحگاهی‌ای که نوش جان می‌کنید شاید تا فرا رسیدن زمان خواب شب‌تان هم از سیستم گردش خون‌تان خارج نشود.

برای تشخیص نوع سوخت و ساز قهوه در بدن شما آزمایش تشخیص وراثتی خاصی – که در دسترس عموم قرار داشته باشد – وجود ندارد. اما اگر برای رفع مشکلات خواب‌تان به تمام توصیه‌های دیگری که از پزشکان می‌شنوید عمل می‌کنید و باز به سختی به خواب می‌روید، اطمینان حاصل کنید که حداقل ۱۲ ساعت قبل از به رخت‌خواب رفتن، هیچ گونه کافئینی مصرف نمی‌کنید. (می‌توانید مصرف روزانه‌ی کافئین‌تان را با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند Caffeine Zone 2 Lite تحت نظر داشته باشید.)

تلاش مضاعف برای سوزاندن کافئین

آیا تا به حال پیش آمده است که یکی دو فنجان قهوه‌ی اضافه از حد نوشیده باشید و بعد سعی کرده باشید با دویدن – یا ورزش‌های دیگر – کافئین مازاد را از بدن خود بیرون برانید؟ (یا مثلاً آن را با خورد غذاهای نشاسته‌ای تعدیل کنید و یا بکوشید با خوردن مقادیر متنابه آب، آن را دفع کنید؟)

مولکول‌های کافئین با جریان خون شما در بدن‌تان به گردش در می‌آیند، سپس توسط کبد تجزیه و غیر فعال می‌شوند و بعد هم توسط کلیه‌ها از بدن دفع می‌شوند. متخصصان می‌گویند هیچ کاری وجود ندارد که با انجام آن بتوانید چنین فرایندی را پس از شروع تسریع کنید.

کافئین – به گفته‌ی دکتر لِین – واکنش‌های شما را به اضطراب و فشار تشدید می‌کند. این یعنی کنترل و تعدیل احساسات به شما کمک می‌کند احتمال نشان دادن واکنش‌های انفجاری ناشی از مصرف کافئین را در رفتار خود کاهش دهید. در چنین شرایطی، وقتی عصبی می‌شوید به اتاق خلوتی بروید – یا از هدفون‌های عایق صدا استفاده کنید – و کارهایی را که به طور معمول برای رفع اضطراب به آن‌ها می‌پردازید انجام دهید: مراقبه و تمرکز، چند تمرین ساده‌ی یوگا، تنفس عمیق و غیره.

آیا اسپرسو ظرفیتی عجیب می‌طلبد؟

آیا شما از آن دسته از افرادی هستید که از نوشیدن اسپرسو می‌پرهیزند، زیرا بر این باورند که کافئین موجود در این نوشیدنی باعث می‌شود حال منقلب و عجیبی پیدا کنند؟

اسپرسو دارای حجم زیادی از کافئین است، اما همین موضوع باعث می‌شود این نوشیدنی در فنجان‌های بسیار کوچک سِرو شود. به این ترتیب یک فنجان استاندارد اسپرسو در واقع نسبت به یک فنجان ۲۲۵ گرمی قهوه‌ی استارباکس معمولی کافئین بسیار کمتری دارد (۷۵ میلی‌گرم در مقایسه با ۱۸۰ میلی‌گرم). مطالعات نشان داده‌اند که مقدار ایده‌آل کافئین برای مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم است و اگر ۴۰۰ میلی‌گرم به این مقدار بیفزایید، بدون شک خیلی زود در حال بالا رفتن از در و دیوار خواهید بود.

اسپرسو می‌تواند در مواقعی که عجله دارید و می‌خواهید در زمانی کوتاه مقداری کافئین مصرف کنید گزینه‌ی مناسبی برای جایگزینی فنجان قهوه‌ی معمول‌تان باشد.

همیشه یادتان باشد قبل از در پیش گرفتن یک برنامه‌ی جدید و تغییر عادات رژیم غذا و نوشیدنی‌تان با پزشک مشو

 

منبع:کافی پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *