برشته کاری یا رُست قهوه

لابراتوار قهوه میم برگزار می کند:

دوره جامع آموزش باریستا

دوره آموزش باریستا شامل همه مباحث عصاره گیری تخصصی اسپرسو، فوم گیری هنرمندانه شیر، شناخت دم افزارهای موج سوم و شناخت متغیرهای تاثیرگذار بر دم آوری قهوه، آموزش تکنیک های تخصصی دم آوری و … می باشد که پس از گذارندان این دوره، مهارت آموز بطور تضمینی می تواند بعنوان یک باریستا در کافی شاپ مشغول بکار شود.

با ارائه گواهینامه رسمی

بصورت کارگاه عملی

ارتباط مستقیم با مدرس

پشتیبانی مستمر

معرفی برای کارآموزی

تمرین با تجهیزات به روز

10,000,000 تومان

بیش از 20 ساعت آموزش تئوری و عملی + 2 ماه پشتیبانی

اطلاعات کلی دوره جامع آموزش باریستا

سرفصل های دوره آموزش باریستا طوری طراحی و تدوین شده اند که هم افراد بدون تجربه و هم باتجربه قبلی می توانند در این دوره شرکت کنند و بصورت علمی و عملی مهارت باریستایی را بیاموزند.
این دوره بطور کلی شامل عناوین زیر می باشد:

  • مقدمه ای بر قهوه ( از مزرعه تا فنجان)
  • عصاره گیری تخصصی اسپرسو
  • دم آوری قهوه نسل سوم
  • شناخت شیمی شیر و فوم گیری
  • بررسی و شناخت ابزار و تجهیزات کافی شاپ

در این دوره مهارت آموز با مسیر کشت و رشد گیاه قهوه و فرآوری‌های آن در مزرعه، همچنین مسیر برشته کاری، تغییرات شیمیایی و فیزیکی موثر بر این روند، آشنا می شود. همینطور روش انتخاب و خرید قهوه با کیفیت را فرا می‌گیرد.
همچنین این دوره شامل مطالب مرتبط با دستگاه های قهوه و دستگاه های اسپرسو، آسیاب های صنعتی که با تکنولوژی های متنوع کار میکنند، می‌باشد.

مهارت آموز در این مسیر به 9 متغیر موثر در عصاره گیری مسلط می شود. به همین ترتیب شناخت شیمی شیر، نحوه کار صحیح با پیچر و نازل بخار در این مرحله آموزش داده می‌شود. آموزش طرح های پایه و تکنیک های ریزش شیر در بستر قهوه به مهارت آموز ارائه می شود. مهارت آموز با بیش از 10 متغیر موثر در دم آوری را آشنا شده و با دم افزارهای متفاوت کار می کند و دم آوری انجام می دهد.
به اضافه مهارت آموز با انواع روش تهیه یا رسیپی استاندارد نوشیدنی های ترکیبی شیر و قهوه آشنا می شود.

مهارت هایی که در دوره جامع باریستا آموزش داده می شود.

1. مهارت خرید و کار با تجهیزات کافی شاپ

بمنظور آشنایی و تسلط مهارت آموز در انتخاب، خرید و کارکردن با ابزار و تجهیزات کافی شاپ در این دوره به طور کامل موارد زیر آموزش داده می شود.
آموزش تکنولوژی و تأثیر آن بر فرایند استخراج عصاره در دستگاه‌های اسپرسو، ترموبلاک، سینگل بویلر، سینگل بویلر با مبدل حرارتی، دوال بویلر و مولتی بویلر.
آموزش فن‌آوری آسیاب های صنعتی قهوه و تفاوت های آنها باهم و بررسی کیفیت عملکرد آنها.
آموزش ابزار باریستا از جمله تمپر برقی، داینامیک، استاتیک، پیچر با مهندسی های گوناگون، کار با نیدل ها و توزیع کننده ها

2. مهارت عصاره گیری و کالیبریشن اسپرسو

برای عصاره گیری استاندارد در چارچوب انجمن جهانی قهوه باید چندین پارامتر تنظیم یا کالیبره شود، به همین دلیل مهارت‌های تنظیم TDS قهوه، اندازه سابه، مقدار سابه، مقدار عصاره نهایی، فشار و جریان عصاره گیری، دمای مطلوب برای بهترین عصاره گیری و … در این دوره آموزش داده می شوند.

3. مهارت کار با دم افزارها نسل سوم

فرآیند برشته شدن قهوه تغییرات بسیار زیادی در شیمی و فیزیک قهوه به وجود می آورد. میزان شناخت برشته‌کار از این تغییرات و روش های کنترل آن، باعث می شود عطر، طعم و سایر ویژگی های کیفی قهوه را رقم بزند. در نتیجه هر چقدر برشته کار بر روند تغییرات شیمیایی و مسیر دهی به این تغییرات تسلط داشته باشد، نتیجه گیری های قابل برنامه ریزی و مطلوب تری را دارد.

4. مهارت تقسیم شیر و لته آرت

روش ارزیابی حسی یک روش سلیقه ای نیست و برای ارزیابی حسی استانداردهایی از طرف انجمن جهانی قهوه تدوین شده است که بر اساس آن همه برشته‌کاران قهوه طبق آن فرم‌نویسی و درجه‌بندی کیفی انجام می دهند. طعم و ویژگی های مطلوب و غیر مطلوب در این استانداردها تعریف مشخص و تخصصی دارند و بر این پایه طعم ها در همه جای دنیا در یک سطح کالیبره یا تراز میشوند. شما در دوره جامع برشته کاری یاد می گیرید چگونه قهوه های متنوع را طبق این استانداردها بطور حسی ارزیابی کرده و طعم آنها را توصیف کنید.

سرفصل های دوره جامع آموزش باریستا

از مزرعه تا فنجان قهوه

  • آشنایی با میوه قهوه
  • آشنایی با فرآوری قهوه
  • آشنایی با قهوه تخصصی و تجاری
  • آشنایی با برشته کاری قهوه
از مزرعه تا فنجان قهوه

عوامل تاثیرگذار در عصاره گیری اسپرسو

  • ابزار های اندازه گیری سایز سابه
  • معیار تقریبی سایز مناسب برای دم افزارهای مختلف
  • شناخت تراک بندی سایز سابه
  • مقدار سابه و نسبت حجم بسکت
  • شناخت انواع پورتافیلتر
  • تاثیرات سایز حجمی و شکل بسکت
  • کوبه و بسترسازی/تاثیرچنلینگ برطعم وظاهر
  • شناخت انواع تمپر
  • تاثیر میزان کوبه
  • تاثیر بستر سازی و توزیع
  • انواع چنلینگ و تاثیر آن در طعم و ظاهر
  • تاثیرات دما درعصاره قهوه
  • مقدار عصاره نهایی و تاثیر در طعم اسپرسو
  • کیفیت استاندارد آب
  • TDS قهوه و کار با رفرکتومتر
  • محاسبات میزان عصاره و کار با نرم افزارهای مرتبط
عوامل تاثیرگذار در عصاره گیری اسپرسو

شیر، لته آرت و فوم گیری

  • تکنینک های در دست گرفتن پیچر
  • تقسیم شیر و تکنیک ریزش
  • انواع طرح های پایه‌ای لته آرت
  • شناخت شیمی شیر
  • تکنیک های فوم گیری صحیح
شیر، لته آرت و فوم گیری

دم آوری قهوه

  • شناخت روش های اصلی دم آوری قهوه
  • شناخت فیلترها و تفاوت ساختاری آنها
  • آشنایی با دم افزار های موج سوم (9 دم افزار)
  • شناخت عوامل تاثیرگذار در دم آوری قهوه
  • تکنیک های ریزش آب با کتری تخصصی
  • شناخت تاثیرات «بای‌پس» در دم آوری
  • کار با رفرکتومتر و انکسار سنجی
  • کار با نرم افزارهای راهنمای دم‌آوری
دم آوری قهوه

این همه شغل؛ چرا باریستا؟!

باریستا کسی است که در کافه یا قهوه فروشی ها نوشیدنی هایی بر پایه اسپرسو آماده می کند. لته ای که در دست دارید، آیس آمریکانویی که در یک ظهر تابستان می نوشید، موکای داغی که در یک روز برفی می خورید همگی هنر دست یک باریستایی است که با علاقه و عشق به قهوه آن را آماده کرده است.

اگر علاقه دارید با آدم های زیادی معاشرت کنید، در محیط دلنشین کافه با عطر دلپذیر قهوه کار کنید و با یک نوشیدنی خوشمزه دیگران را خوش حال کنید، جای درستی آمده اید؛ باریستایی شغل ایده آل شماست.

شما در 3 روز آموزش هایی درباره قهوه خواهید دید که نظیر آن را در کتاب یا دوره دیگری پیدا نخواهید کرد. یک باریستا مانند یک کشاورز دان قهوه را می شناسد، مانند یک تاجر با بازار فروش آشنایی دارد و مانند یک مهندس با تجهیزات و ابزارآلات قهوه کار می کند. ترکیب همه این کارها شما را به یک باریستای همه فن حریف تبدیل می کند.

اگر عاشق قهوه ای، دیگه دنبال کار نگرد!

اگر عشق قهوه هستید و دوست دارید در این زمینه کار کنید و درآمد داشته باشید، نیاز به مهارت و توانمندی خاصی ندارید. علاقه شما و پشتکارتان کافی است تا شما را به باریستا تبدیل کند. کافی است در دوره مقدماتی باریستا ثبت نام کنید، با عشق سر کلاس ها حاضر شوید، دل به کار دهید و در نهایت با دانش و مهارت کافی به کار بپردازید.

چرا باید در دوره باریستا شرکت کنیم؟

خوشبخت ترین انسان ها کسانی هستند که از علاقه خود درآمدزایی می کنند. چند نفر را می شناسید که عاشق کارشان باشند؟ شما می توانید یکی از آن ها باشید. اگر علاقه شدید به قهوه و دنیای پر رمز و راز آن دارید و دلتان می خواهد تمام انرژیتان را وقف آن کنید، آن را به شغل دائمی خود تبدیل کنید و از آن کسب درآمد کنید.

شاید بگویید هیچ چیزی از قهوه و صنعت آن نمی دانید و صرفا علاقه مند هستید. همین کافی است! دوره باریستای مقدماتی از ریشه تا گل قضیه را به شما یاد می دهد. هر آن چه را نیاز است برای باریستا شدن بدانید، از اول به شما آموزش خواهیم داد و حیطه گسترده ای از اطلاعات قهوه را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

قهوه از شایعه تا واقعیت

شما در دوره باریستای مقدماتی یاد می گیرید قهوه خوب و بد را از هم تشخیص دهید و بهترین انتخابی که یک باریستای حرفه ای می کند را داشته باشید. شاید پیش آمده است حرف های ضد و نقیض زیادی درباره قهوه شنیده باشید. مثلا قهوه بزریل بهترین قهوه دنیاست؛ قهوه فرانسه محصول کشور فرانسه است، هرچه قهوه تیره تر، کافئین آن بیشتر. درستی یا نادرستی حرف ها را تنها وقتی می فهمیم که با میوه قهوه، کشورهای تولید کننده، فرآوری قهوه و اطلاعاتی از این دست را از منبعی معتبر کسب کنیم. آن وقت است که می فهمیم قهوه بزریل بهترین قهوه دنیا نیست، فرانسه قهوه تولید نمی کند و رنگ قهوه ربطی به کافئین آن ندارد!

کلاس باریستای مقدماتی لابراتوار قهوه میم به شما اطلاعاتی دقیق از میوه قهوه، چگونه رشد درخت قهوه، فرآوری های گوناگون قهوه و قهوه تخصصی و تجاری ارائه خواهد داد تا بتوانید قضاوت درستی از شنیده ها و نظرات مختلف افراد درباره قهوه و پیرامون آن داشته باشید.

تا به حال اطلاعات روی بسته قهوه را خوانده اید و چیزی از آن متوجه نشوید؟ به طور مثال پروسس آن شسته باشد ولی شما ندانید این به چه منظور است. در کلاسی که برگزار می شود شما این توانایی را پیدا می کنید تا با اصطلاحات قهوه آشنا شوید و با شنیدن تنها یک کلمه، سیر رشد، فرآوری، برشته کاری و … آن را درک کنید.

5 مشکلی که باریستای تازه کار نمی داند.

  1. برای آن که دان قهوه به یک نوشیدنی خوش طعم در یک فنجان برسد، افراد مختلفی فعل و انفعالات گوناگونی روی آن انجام می دهند. کار هر کدام از این افراد مکمل و ادامه دهنده دیگری است تا در نهایت دان قهوه برشته شده به باریستا می رسد و نوبت هنرنمایی آن می شود. قبل از باریستا، برشته کار وظیفه رست قهوه را بر عهده دارد. اگر باریستا بداند که دان قهوه چگونه رست شده است، یک نقشه راهنمای کامل را در اختیار دارد. آن وقت می تواند نوشیدنی بی نقص و مطابق میل مشتری را سرو نماید.

2. فرض کنید شما قرار است شغل راننده را داشته باشید، ولی طرز راندن و کار با اتوموبیل را بلد نباشید؛ آنوقت چه اتفاقی می افتد؟ باریستا نیز باید با دستگاه های مختلفی از جمله آسیاب قهوه ، دستگاه اسپرسو و… کار کند. اگر نداند طرز کار و چگونگی کارکرد آن چگونه است، چگونه می تواند اسپرسو درست کند یا قهوه را درست آسیاب کند؟ فکر کنم کاملا متوجه داستان شدید؛ پس مطمئن باشید در کلاس باریستا با انواع دستگاه های مختلف اسپرسو ، آسیاب قهوه و… آشنا می شوید و کار با آن ها را یاد خواهید گرفت.

3. بیشترین قسمت قهوه را آب تشکیل می دهد. آب و کیفیت آن در طعم و عطر قهوه موثر است. آیا دستگاه اسپرسو نیاز به تصفیه آب دارد؟ آیا داشتن سختی گیر آب برای دستگاه اسپرسو کافی است؟ این ها سوالاتی است که فصل کنترل کیفیت استاندارد آب در اسپرسو به جواب آن دست پیدا می کنید.

4. عوامل زیادی دست به دست می دهند تا یک فنجان اسپرسو خوش طعم تهیه شود. گاهی با تمام تلاش هایی که یک باریستا انجام می دهد، باز طعم درستی از قهوه به دست نمی آید و بهترین عصاره گیری رخ نمی دهد. در قسمت بستر سازی و تاثیر چنلینگ شما با تمام حالت هایی که در عصاره گیری رخ می دهد آشنا می شوید تا در نهایت بتوانید بهترین آن را انجام بدهید.

5. سایز سابه قهوه یکی از مهم ترین معیارهای دم آوری آن است. قهوه باید متناسب برای هر دستگاهی آسیاب شود. یکی از مهارت های باریستا به دست آوردن یک درجه مشخص از سایز سابه، با هر آسیاب قهوه ای می باشد. باریستا با داشتن ابزار اندازه گیری و تسلط به استفاده از آن می تواند با تمرین با هر آسیاب قهوه، بهترین قهوه آسیاب شده را تهیه کند.

باریستایی به اسپرسو خلاصه نمی شود

شاید فکر می کنید باریستایی یعنی زدن یک قهوه و نهایتا لته آرت و کار تمام شد! در حالی که کار باریستا به اینجا ختم نمی شود. یک باریستا باید کار با انواع دم افزار ها را بلد باشد. سایفون، V60، کمکس و فرنچ پرس برخی از دم افزارهای موج سوم قهوه بوده که طرز کار با آن ها را در این دوره آموزشی یاد خواهید گرفت. اوج هنر یک باریستا، دم آوری قهوه به روش دستی و با استفاده از این دم افزارها خواهد بود. باریستای حرفه ای که بلد باشد با هر دستگاه و دم افزاری قهوه تهیه کند، می تواند به صورت حرفه ای انواع قهوه را تشخیص دهد.

تکنیک های ناگفته درباره گرفتن فوم شیر

ترکیب قهوه با شیر یک ترکیب برنده است. اغلب آدم ها نوشیدنی هایی با ترکیب این دو عنصر را دوست دارند. نوشیدنی های محبوبی مثل لته، موکا، کاپوچینو همگی با مقدار زیادی شیر تهیه می شود. با استفاده از قسمت نازل بخار دستگاه اسپرسو، میتوان از شیر فوم غلیظ و خوش مزه ای به دست آورد. البته گرفتن فوم شیر کار هرکسی نیست. لازم است شما ساختار شیمی شیر را خوب بدانید، با انواع پیچر آشنا شوید، نحوه درست در دست گرفتن پیچر را بلد باشید تا تمام آن چه از فوم شیر در سر دارید، به عمل برسد.

هر وسیله ای نیاز به مراقبت هایی دارد تا طول عمر آن دستگاه بیشتر شود و کمتر آسیب ببیند. نظافت و مراقبت های دستگاه آسیاب قهوه، دستگاه اسپرسو و دیگر تجهیزات یکی از وظایف مهم باریستا است که در دوره باریستای مقدماتی اصول و روش هایی را به شما آموزش خواهیم داد که به بهترین نحو یک دستگاه را تمیز و نگهداری کنید.

اگر دارای ویژگی های زیر هستی، در این کلاس ثبت نام کن:

اگر عاشق قهوه ای، پر تلاش و پیگیری، دوس داری چیزهای جدید یاد بگیری و دنبال پیشرفتی، فقط یک دقیقه وقت بگذار و فرم زیر را پر کن. وارد شدنت به دنیای قهوه را تبریک میگم!