قهوه چگونه روی مغز اثر میگذارد؟

این که خوردن قهوه به مقدار معمول روزانه چقدر در افزایش قدرت کار مغز اثر می گذارد سوالی است که تحقیقات دکتر هاریس لیبر من دانشمند روان شناس درگروه دانشگاهی مغز وعلوم عقلی در ام – آی – تی –به آن پاسخ می دهد .

قهوه به عنوان تحرک زایی مغز 
کافئین ماده ای است که کفایت وقدرت کار مغز انسان را افزایش می دهد ، این نظری است که مورد قبول وتأیید جودیت و ورتمن ، دانشمند محقق در آثار تحرک زایی غذا ها در دانشگاه ام – آی – تی ، می باشد این که خوردن قهوه به مقدار معمول روزانه چقدر در افزایش قدرت کار مغز اثر می گذارد سوالی است که تحقیقات دکتر هاریس لیبر من دانشمند روان شناس درگروه دانشگاهی مغز وعلوم عقلی در ام – آی – تی –به آن پاسخ می دهد .
برای آنکه آثار قهوه خوردن معمولی اشخاص یعنی مثلا هر صبح یک فنجان قهوه ، در کار مغز بررسی پود ،دکتر لیبر من کپسول هایی با ظرفیت های مختلف محتوی ۳۲ و ۶۴ و۱۲۸ و۲۵۶ میلی گرم کافئین تهیه و هر روز به گروهی از مردان که برای آزمایش داو طلب شده بودند داد که بخورند.
(۳۲ میلی گرم کافئین مقدار ی است کهمعمولا در یک بطری نوشابه کولا و یا یک فنجان با ظرفیت ۱۵۰ گرم چای وجود دارد،و ۶۴ میلی گرم مقدار کافئینی است که در ۱۵۰ گرم قهوه رقیق تجارتی که به اینستنت کافی معروف است وجود دارد،و ۱۲۸ میلی گرم مقدار کافئینی است که در یک فنجان با ظرفیت ۱۵۰ گرم قهوه کا با رئوش معمولی در خانه درست می شود وجود داردو ۲۵۶ میلی گرم مقدار کافئینی است که در ۱ لیوان به ظرفیت ۳۰۰ گرم قهوه که در خانه معمولا تهیه می شود وجود دارد.)
صبح هر رو،هر یک از افراد داوطلب پس از ۱۲ ساعت چیزی نخوردن یک صبح ناشتا این کپسول ها را می خورند و کمی بعد از آنها آزمایش هوشیاری بعمل می آمد و مدت زمانی که برای جوا بدادن به هر سوال صرف می کردندو دقت در پاسخ گویی وتمرکز و تیزی درک ،و صحت جوابها هم اندازه گیری می شد.

روز بعد به همه آنها کپسولهایی کاملا شبیه کپسولهای روز پیش ولی به جای کافئین محتوی پلاسبو (ماده بی اثر)داده می شد که البته خود انها نمی دانستند که کپسولهایی با محتوای متفاوتی می خورند، سپس مجداد از آنها تست بعمل می آمد ،نتیجه بسیار هیجان آنگیز بود ،قهوه در تک تک هر یک از تست های مغزی اثرش را نشان می دهد، حتی در مورد اشخاصی که از کپسولهای صبحانه با حداقل ظرفیت (۳۲ میلی گرم ) خورده بودند اثر کرده بود. نتیجه آزمایش را دکتر و ورتمن چنین تفسیر می کنند« اثر تحر کزایی کافئین روی مغز و اعصاب محسوسا موجب تفکر سریعتر ،واکنش سریعتر ، هوشیاری بیشتر و دقت بیشتر در پاسخگویی شده است.از این آزمایشها چنین بر می آید،اعم از اینکه داوطلبها معمولا هیچ عادت به خوردن قهوه ندارند و یا کمی قهوه می خورند یا زیاد قهوه می خورند،تاثیر کافئین ردنیرومند کردن فعالیت مغزی آنها یکسان است.در آزمایش دیگری که دکتر لیبرمن به عمل آورده ،نشان داده شده است که کافئین قدرت و مقاومت شخص را در رانندگی افزایش می دهد.

کافئین ماده ای که انسان را سر حال می آورد
کافئین در برخی افراد فرحزا می باشد و واقعیت این است که طی قرنها اغلب مردم از نوشابه های کافئین دار نظیر قهوه و چای برای رفع افسردگی های ملایم استفاده می کردند. با انجام تحقیقات جدید علمی محققان کشف کرده اند که قهوه چطور می تواند شیمی مغز را بنحوی تغییر دهد که کافئین به صورت ماده ضد افسردگی شبیه داروهای تجارتی ضد افسردگی موثر واقع شود.
دانشمندان ومحققان جانس هاپکینز و موسسه کارولینسکا در استکهلم دریافته اند که مولکول کافئین می تواند وارد سلولهای مغز شده و مانع قعالیت یک عصب انتقال که عامل قطع مواد شیمیایی افزایش سر حال بودن است ،بشود.و به تعبیر فنی دیگر کافئین سلو لها را گول میزند زیرا مولکولهای کافئین از نظر شکل خیلی شبیه عصب انتقال طبیعی است.و به این ترتیب کافئین با جابه جا کردن مواد شیمیایی رفع افسردگی و ایجاد فرح در مغز فعال شوند و باعث سرحال آمدن و نشاط شخص گردند.در برخی اشخاص حتی یک فنجان قهوه ممکن است تبسمی در لبهای شخص و ظاهر سازد و شخص را لااقل برای دو ساعت سرحال بیاورد. با توضیح بالا به نظر می رسد که کافئین و طبعا قهوه که دارای کافئین است می تواند یک ماده خوراکی ضد افسردگی سالم نیرومند باشد.
کافئین عامل سریع اتاثیر است زیرا سریعا جذب می شود و ظرف ۵ دقیقه پس از مصرف در مایع نسوج وارد شده و به آسانی داخل سلولهای مغز شده وظرف حدود نیم ساعت در سطح حداکثر در خون ظاهر شود و از لحظه ای که کافئین در بالاترین سطح در ترکیب خون وارد شد پس از ۶-۳ ساعتو نصف آن و پس از ۶-۳ ساعت دیگر ربع آن ته نشین می شود.به طور کلی عملا تمام کافئین جذب می شود و شاید فقط حدود یک درصد آن دفع شود.

نتایج آخرین تحقیقات اعلام شده در رابطه با قهوه

کافئین، ماده طبیعی است که در بسیاری از غذاها و نوشابه‌ها از جمله قهوه، چای، شکلات یافت می‌شود، می‌تواند باعث علائمی متفاوت از فردی به فرد دیگر شود.
این علائم که به آن “حساسیت به کافئین”‌می‌گویند که به میزان کافئینی اشاره دارد که فرد باید مصرف کند، قبل از آنکه عوارض جانبی ناشی از این ماده در او بروز کند.

برخی از عوارض شایع ناشی از کافئین اینها  هستند:

افزایش سرعت ضربان قلب.
تکرر ادرار.
تهوع و استفراغ.
بیقراری و بیخوابی.
اضطراب و افسردگی.
لرزش اندام‌ها.
اگر شما هریک از این علائم  به طور مرتب در شما بروز می‌کند، باید با دکترتان مشورت کنید.
تحمل شما نسبت به کافئین ممکن است کمتر از حدی باشد که فکر می‌کنید.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *